miercuri, 26 ianuarie 2011

Invitaţie la cunoaşterea copilului. Câte ceva despre temperament



Temperamentul se referă:
- la cantitatea de energie de care dispune o persoană,
- la stilul rapid sau lent în care acţionează şi reacţionează şi
- la dispoziţia afectivă generală (bine dispus ori prost dispus).

El este înnăscut, moştenit, precum culoarea ochilor sau oricare altă caracteristică fizică. Îmi place să îl compar cu stofa din care este făcut omul în interior, stofă care va fi croită diferit, de la persoană la persoană, în funcţie de mediu şi educaţie. Precum şi în funcţie de ceva greu de definit căruia unii îi spun noroc, soartă, destin, providenţă ...

A recunoaşte ce tip de temperament are copilul sau "firea" lui, cum se spune adesea, este un prim pas în a înţelege cum este construit copilul din naştere, cât se poate schimba şi cât nu, cum poate fi ajutat să se dezvolte potrivit cu potenţialul său.

Felul lui de a fi şi de a reacţiona la mediu este vizibil încă din primele luni de viaţă...
... Psihologii clasifică temperamentul copiilor în funcţie de:
- tipul inhibat/dezinhibat şi de
- intensitatea cu care răspund emoţional la ceea ce vine din mediu: reactivitate scăzută/ridicată
... Cele mai frecvente conflicte între părinţi/educatori şi copii apar datorită acestor diferenţe individuale pe care nu le acceptăm ca şi comportamente nemodificabile, ba mai mult, le interpretăm într-un mod personal, negativ.
Uneori adulţii interpretează aceste comportamente ca fiind "lipsă de voinţă sau motivaţie!" – "nu vrea să se schimbe", sau ca fiind intenţionate: "intenţionat vrea să mă enerveze sau să mă supere!".
Copiii cu temperament inhibat reacţionează mai degrabă negativ la comportamentul ferm şi autoritar al părinţilor, comparativ cu copiii cu un temperament dezinhibat, care au nevoie de fermitate, de reguli clare şi stricte.

... Temperamentul copilului este înnăscut, dar poate fi modelat. Mediul în care el creşte şi educaţia pe care o primeşte îi vor forma personalitatea. E ca şi cum din acelaşi material se pot croi atât haine foarte bine cusute cât şi altele care lasă de dorit. Aceasta înseamnă că atitudinea şi comportamentul adulţilor joacă un rol semnificativ în dezvoltarea copiilor.
Vă invităm să citiţi întregul articol AICI
Sursa de informaţie:
Organizaţia "Salvaţi Copiii" (Bucureşti), Vârsta preşcolară: ghid pentru părinţi

Psiholog Luiza Ştefan - consilier şcolar Colegiul Th. Edmond Nicolau

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu