vineri, 7 ianuarie 2011

Consiliere de grup: Istoria devenirii mele



Tema: “Istoria în imagini a devenirii mele ca fată, băiat" – activitate de dezvoltare personală
Grup ţintă: adolescenţii

Scop: Dezvoltarea personală, conturarea imaginii realiste despre sine şi identitatea psihosexuală în plan comportamental
Obiective. Elevii vor fi capabili: să identifice patternuri de comportament tipic feminine sau masculine; să conştientizeze modele de identificare psihosexuală şi efectele acestora în plan comportamental; să îşi contureze o imagine despre sine realistă; să îşi descopere abilităţi şi interese noi; să îţi formeze deprinderi de autoexplorare şi identificare a propriilor trairi interioare; să identifice propriile nevoi de schimbare şi să-şi descopere resursele personale prin care să realizeze schimbări în viaţa lor; să descopere strategii eficiente de luare a deciziilor personale

“Vă invit la o călătorie uşor neobişnuită, o călătorie în timp, în trecut, până la cele mai vechi amintiri ale existenţei voastre, amintiri din copilarie, amintiri legate de persoanele importante din viaţa voastră, persoane care au avut un rol important în dezvoltarea voastră ca fete sau ca băieţi, ca adolescenţi sau adolescente.

Sunt persoane care v-au învăţat cum să vă purtati ca fată sau ca băiat în diferite împrejurări, ce e bine să faceţi ce este interzis să faceţi, sau au fost pentru voi modele masculine sau modele feminine de urmat sau nu.

Lasaţi-vă gândurile să meargă înapoi în trecut şi deveniţi pentru câteva momente un spectator atent, foarte atent la filmul care tocmai a început sa se deruleze în imaginaţia voastra. Este un film al carui erou principal sunteti chiar voi, de cand erati mai mici si pana in momentul prezent, voi si cei care de-a lungul anilor au fost langa voi si v-au îndrumat paşii, v-au ghidat, v-au sfătuit în momente importante.Oare ce v-au învăţat? Ce v-au arătat? Oare ce v-au spus? Ce aţi aflat despre a fi bărbat sau a fi femeie? Lasaţi filmul să se deruleze uşor în ritmul lui, pentru a privi cu atenţie fiecare eveniment important al devenirii voastre ca adolescent/ă. Şi atunci când aţi terminat de parcurs acest film al vieţii voastre din trecut până în prezent, vă invit să luaţi o foaie de hârtie şi un creion, marker etc.

Vă invit să marcati un punct pe ea cu ajutorul creionului din mana voastră. Acest punct reprezintă momentul prezent al vieţii voastre în care aţi descoperit ce înseamnă să fii băiat şi ce înseamna să fii fata, în care aţi aflat cum e să fii baiat bun bun sau fată bună sau cum e bine să vă purtaţi.”

Elevii vor avea la dispozitie 10 minute să creioneze aceasta linie a timpului pe foaia de hârtie cu ajutorul materialelor puse la dispoziţie. Apoi desenele se aşează în mijlocul grupului, iar fiecare adolsescent va fi încurajat să relateze celorlalţi membrii ai grupului istoria personală a devenirii sale. Vom evidenţia împreună concepţia fiecăruia despre a fi bărbat sau a fi femeie, ca şi efectele pe care intervenţiile educaţionale ale adulţilor le-au avut asupra dezvoltării lor ca fată sau băiat.
Se vor identifica cu ajutorul elevilor care sunt modelele masculine sau feminine preluate, integrate sau din contra cele respinse.

Psihopedagog Stanciu Maria-Antoaneta – consilier şcolar Colegiul Naţional Emil Racoviţă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu