joi, 23 decembrie 2010

Metoda ”Six Thinking hats”








Metoda ”Six Thinking hats” -Tehnică interactivă de stimulare a creativităţii

"Obiectivul gândirii nu este corectitudinea, ci eficienţa. Ca să fim eficienţi trebuie până la urmă, să gândim corect, dar între cele două aspecte există o diferenţă importantă. A avea dreptate înseamnă a avea dreptate tot timpul. A fi eficient înseamnă a avea dreptate doar în final.”

“Gândirea laterală are drept obiective: generarea de idei şi modele noi prin restructurarea şi evitarea modelelor invechite.”

“La baza gândirii laterale stă intuiţia, creativitatea şi dispoziţia.” (Edward de Bono)

Metoda ”Six Thinking hats” sau „Şase pălării gânditoare” permite Gândirea Laterală. Dr. Edward de Bono este inventatorul termenului de Gândire Laterală.


Ce este Gândirea Laterală?

Tot un mod de folosire a minţii , ca şi gândirea logică, însă de alt tip.

Este un proces deliberat.

Un proces prin care folosim informaţia pentru a stimula creativitatea şi intuiţia restructurantă.

Un mod de a gândi care urmăreşte schimbări în percepţii, concepte şi idei prin utilizarea unor instrumente.

Ce sunt cele "şase pălării"?

Sase moduri de a gândi

Gândirea în paralel

Un instrument de inovaţie

Să luăm decizii, analizând fiecare idee din cele şase perspective: ce ştim, ce e bine, ce nu e bine, ce simţim, ce alternative avem,c e alegem în legătura cu o idee


PĂLĂRIILE GÂNDITOARE

Pălăria Albă se concentrează pe informaţii. Se referă la fapte, figuri, informaţii disponibile sau necesare.

Pălăria Galbenă se concentrează pe beneficii şi aspecte pozitive.

Pălăria Roşie dezvăluie intuiţiile, sentimentele şi emoţiile.

Pălăria Neagră este pălăria problemelor, criticilor şi a precauţiilor.

Pălăria Verde este cea a creativităţii, schimbării, a alternativelor, a propunerilor, a ceea ce este interesant şi provocativ. Aici pot fi folosite tehnici de Gândire Laterală.

Pălăria Albastră este pălăria coordonării. Nu vizează un subiect în sine, ci procesul gândirii.


Pălăria Albă - Informaţia valabilă şi cea necesară

-oferă informaţii şi materiale în legătură cu problema

-leagă soluţiile de informaţiile disponibile discutate

Imaginează-ţi o foaie albă şi una imprimată. Majoritatea timpului hârtia este albă. Pălăria albă se referă la informaţii şi acţionează în sfera lucrurilor reale, existente. Deci, când o porţi rămâi la ceea ce este cunoscut. Tot ceea ce vrei în momentul de faţă este informaţia obiectivă.

Ce informaţie lipseşte? Ia în considerare ambele părţi ale informaţiei în discuţie.

Pălăria Roşie - Intuiţie şi sentimente

Ce simţiţi în legătură cu soluţiile propuse?

Ia-ţi flacăra roşie a unui foc puternic. Eşti prin apropiere. Simţi căldura ce vine dinspre flăcări. Pălăria roşie se referă la emoţiile şi sentimentele tale. Acestea se bazează pe experinţe complexe şi nu sunt întotdeauna uşor de analizat. De obicei sunt excluse din discuţie din moment ce nu provin din sfera reală şi nu sunt bazate pe logică. Totuşi sentimentele nu încetează să iţi dea bătăi de cap. Şi astfel împărtaşirea lor îţi oferă şansa de a te elibera.

Dă valabilitate sentimentelor şi intuiţiei

Pălăria Neagră -Precauţii, dificultăţi şi probleme

- evidenţiază slăbiciunile fiecărei soluţii

Ai experimentat vreodată senzaţia că viitorul este ca o prăpastie neagră? Doar greşeli, probleme, pericole de tot felul te pândesc... Purtai o pălărie neagră. Foarte folositoare câteodată. Acum poartă această pălarie pentru a te atenţiona când greşeşti.

Care ar putea fi problemele posibile. Ce dificultăţi aş putea întâlni. Când trebuie să fiu precaut? În momentul de faţă folosim pălăria neagră, deci trebuie să faci un efort destul de mare pentru a găsi ceea ce ar putea merge rău.

Pălăria Galbenă -Beneficii şi fezabilitate

- are în vedere posibilităţi reale de realizare a soluţiilor propuse

Aminteşte-ţi o zi însorită şi călduroasă. Simţind o briză uşoară, ce uşor e să gândeşti optimist despre viaţă. Pălăria galbenă reprezintă aspectele pozitive şi logice ale gândirii tale. Deci nu se referă la speranţele tale! Afirmaţiile tale trebuie să fie de asemenea susţinute de un motiv puternic, căutând beneficii şi observând cât de reale pot fi aşteptările tale.

Care sunt beneficiile? Care sunt punctele pozitive? Care sunt valorile? Trebuie economisit ceva? Există un avantaj competitiv? Există o potenţială valoare? Există un concept referitor la această idee care sună bine?

Pălăria Verde - Idei alternative şi creative

vizează soluţii posibile

Ce se întâmplă primăvara când iarna se retrage? Frunzele cresc, iar în copaci şi tufişuri, primele flori se dezvăluie în iarba bogată şi totul vibrează la unison cu energia creativă şi creatoare a vieţii. Pălăria verde reprezintă eforturile creative conştiente. Noi idei se ridică, apar soluţii inovative. În acest moment logica nu este necesară. Lasă-ţi imaginaţia să zburde.

Există şi alte metode de a face acest lucru? Ce am mai putea face? Care sunt posibilităţile? Cum vom trece peste dificultăţi? Cum am mai putea să ne ocupăm de acest concept?

Pălăria Albastră - Organizarea proceselor de gândire

- alege soluţia corectă şi trece mai departe

- defineşte problema

Un cer albastru grozav care îţi oferă ocazia de a avea o vedere de ansamblu asupra proceselor de gândire ce au loc. Iată pălăria albastră a manager-ului.Te desparţi puţin de gândirea ta şi vezi întregul proces dezvăluit. Ghidează-l şi controlează-l.Trage concluziile la sfârşit.

Întreabă pentru decizii.

“Dacă interpretezi rolul unui gânditor, chiar vei deveni unul...”

“Fără creativitate, nu există progres! Am repeta la nesfârşit aceleaşi pattern-uri.”

(Edward de Bono)



Comunicare organizaţională





Strategii şi modele de comunicare organizaţională
Workshop, Predeal, 12-18 decembrie 2010

marți, 14 decembrie 2010

Workaholism-ul indus – formă de abuz intelectual şi emoţional asupra copiilor supradotaţi

Articolul nostru prezinta situatiile in care copiiilor supradotati li se cere sa participle la toate concursurile scolare, indiferent daca isi doresc sau nu sa participe. Obiectivul acestui articol este sa aduca in lumina constiintei si sa gaseasca solutii pentru combaterea acestui fenomen care devine o forma de abuz mai mult sau mai putin subtila asupra copiilor.

Acest fenomen devine abuz din cauza faptului ca elevii se afla intr-o pozitie vulnerabila in relatia cu adultii. Ei nu au granite bine delimitate; nu pot identifica si nu se pot proteja de santajul emotional. Uneori, parintii isi folosesc inconstient copiii pentru a-si implini prin ei dorintele nerealizate. Unele cadre didactice isi privesc elevii ca pe mijloace in realizarea scopurilor individuale sau institutionale. Ei ignora opiniile elevilor si le cer sa participe la anumite activitati chiar daca acestia nu isi doresc.

M-am gandit la cateva strategii pentru prevenirea fenomenului. La nivel institutional, consilierul scolar poate organiza cursuri pentru profesori si parinti despre pe tematica nevoilor copilului si a efectelor negative ale workaholism-ului asupra copiilor. In consilierea individuala cu parintii, consilierul scolar ii poate ajuta sa-si inteleaga mai bine copiii, sa stabilieasca granite mai sanatoase intre propriile nevoi si cele ale copiiilor lor. La nivelul sistemului de invatamant ar trebui sa se puna accent pe calitate si nu pe cantitatea activitatilor pe care profesorii si elevii le au de desfasurat. Competitiile scolare ar trebui organizate avand ca punct de plecare o evaluare a intereselor elevilor.

Principalele intrebari ale articolului de fata sunt: Cum am putea preveni fenomenul de inducere a workaholism-ului atata timp cat parintii nu sunt constienti de existenta unei probleme si nu doresc consiliere? Cum pot fi atrasi in consiliere inainte ca efectele toxice ale workaholism-ului sa apara? Ce alte modalitati in afara de competitive am putea folosi pentru motivarea elevilor pentru invatare?

Citiţi articolul AICI.

Psiholog Raluca Antonescu – consilier şcolar Scoala nr. 24, Scoala nr. 28, Gradinita nr. 138

vineri, 10 decembrie 2010

Festivalul Şanselor Tale



Vineri, 10 decembrie 2010, la Şcoala Nr. 28 a avut loc şedinţa metodică a profesorilor consilieri din sectorul 2.

Prima parte a întâlnirii s-a desfăşurat sub tema Creativitatea ca instrument în managementul clasei.

Raluca Antonescu (consilier şcolar la Şcoala 24, Şcoala 28, Grădiniţa 138) şi Clara Ruse (consilier şcolar la Şcoala 66, Şcoala 77) au susţinut o lecţie deschisă la clasa a II-a. Elevii au fost antrenaţi în activităţi de autocunoaştere şi intercunoaştere care au avut ca scop creşterea coeziunii în grup: au confecţionat colaje, prezentând Planeta personală, au realizat microUniversul grupului.

În cea de-a doua parte a întâlnirii consilierii au asistat la prezentarea “Tinerii şi consumul substanţelor etnobotanice”, susţinută de Traian Hoidrag de la Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Sectorul 2. Prezentarea a generat o dezbatere pe tema prevenirii comportamentelor de risc.

Activitatea metodică a fost inclusă în Festivalul Şanselor Tale.







Junior Achievement

Junior Achievement Romania a oferit profesorilor colaboratori oportunitatea de a participa, la training-ul sustinut de Domnul Jorge Diener, prezent in Romania cu ocazia Conferintei Europene anuale a Junior Achievement-Young Enterprise, intre 30 noiembrie si 3 decembrie, la Bucuresti.

Vineri, 3 decembrie 2010, a fost dezbătută tema "Organizational change - Leading Dynamic Organizations".

De-a lungul activitatii sale in calitate de consultant pentru ONG-uri, companii si alte tipuri de organizatii din Europa, America de Nord si America Latina, dl. Diener a dezvoltat modele inovatoare, care sa permita organizatiilor sa se dezvolte prin consolidarea capacitatilor lor umane si financiare. Activitatea profesionala a Domnului Diener se concentreaza in adaugarea de valoare internationala leadership-ului la nivel local, companiilor si organizatiilor nationale, printr-o combinatie de training, consultanta, coaching si construirea de retele.

Despre programele şi proiectele Junior Achievement Romania puteţi afla mai multe AICI.
psiholog Ioana Şandru – consilier şcolar C.N. Mihai Viteazul

duminică, 5 decembrie 2010

Festivalului Naţional al Şanselor Tale

În perioada 6-12 decembrie 2010 se desfăşoară a XI-a ediţie a săptămânii educaţiei permanente -“Festivalului Naţional al Şanselor Tale”

Manifestarea este inclusă în Planul de acţiune al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului privind implementarea Strategiei Formării Profesionale a Adulţilor pe termen scurt şi mediu 2005-2010, direcţia de acţiune Conştientizarea cu privire la beneficiile FPC pentru persoane, întreprinderi şi alţi factori interesaţi şi răspunde politicii MECTS de promovare a învăţării pe tot parcursul vieţii şi de consolidare a rolului instituţiilor şi unităţilor de învăţământ ca centre de resurse educaţionale la nivelul comunităţii.

Ediţia din acest an, a XI-a, are ca deviză “Educaţia pentru o cultură a drepturilor fundamentale”, este întemeiată pe preocupările prezente ale Uniunii Europene privind promovarea drepturilor fundamentale în noile contexte economice, politice şi juridice, abordând, pe lângă drepturile clasice, cum ar fi egalitatea de gen şi tratament între femei şi bărbaţi, protecţia copilului şi idealurile tineretului şi drepturi noi, cum ar fi: protecţia datelor personale, bioetica şi transparenţa administraţiei publice.

Ca în fiecare an, în cadrul săptămânii educaţiei permanente -“Festivalul Naţional al Şanselor Tale”, se organizează activităţi de formare profesională continuă şi de educaţie permanentă a cadrelor didactice, a părinţilor, a reprezentanţilor comunităţii locale, seminarii, conferinţe, lectorate, mese rotunde, lansare de proiecte, diseminare de bune practici, “ziua porţilor deschise”, expoziţii de artă, de carte etc., vizite la instituţii de cultură şi artă, spectacole, concursuri, lansări de carte, vizionări de filme educaţionale, târguri de produse cultural-educative, târguri pentru locuri de muncă, realizate în cooperare cu AMOFM, precum şi activităţi privind evaluarea organizării “Festivalului Naţional al Şanselor Tale”. Aceste activităţi, care au ca obiective promovarea drepturilor fundamentale ale oamenilor, promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii, precum şi stimularea parteneriatului, cooperării şi dialogului social, sunt menite să contribuie la o înţelegere mai bună a problematici drepturilor omului.

La nivelul tuturor unităţilor de învăţământ din reţeaua sectorului 2 se derulează activităţi specifice Festivalului.

Eu, cariera şi Europa

In data de 3 decembrie, ora 10, la Şcoala nr 195 a avut loc activitatea metodică comună a profesorilor de discipline socio-umane şi a consilierilor şcolari (activitate la nivel de municipiu).

În cadrul acesteia, colega noastră Marcela Călineci a susţinut o lecţie demonstrativă la opţionalul de cultură civică "Eu, cariera şi Europa".

A fost la o lecţie în care s-au folosit din plin metode interactive şi au fost antrenaţi toţi elevii. Ei au lucrat cu plăcere în echipe, au colaborat, şi-au exprimat părerea iar, în final, au înţeles ce înseamna succesul şi care sunt premisele obţinerii lui. Mai greu le-a fost să vorbeasca despre ei înşişi , însa având în vedere că sunt doar în clasa a V-a, nu este ceva neobişnuit...

Asistenţa a fost foarte încântată de activitatea deosebită pe care ne-a oferit-o, cu generozitate, colega noastra.

Participanţi la activitate:

Psiholog Ileana Papuc-Gheorghe – consilier şcolar Şcoala 62, Grădiniţa 280
Psiholog Adriana Cialicu – consilier şcolar Şcoala 10, Grădiniţa 12

A consemnat Adriana Cialicu.